donderdag 15 maart 2012

Proefkonijn II


Vandaag kluste ik bij als onderzoeksrespondent.

Toen ik nog student was liet ik psychologiestudenten en neurolinguïsten regelmatig op mij experimenteren. In ruil voor een paar euro’s doorliep ik in hun laboratorium wat computerprogramma’s en liet ik mijn brein binnenstebuiten keren. Tot de experimenten te voorspelbaar werden, en ik nauwelijks meer te foppen was - de testjes maten namelijk altijd stiekem iets anders dan wat er van tevoren verteld werd.

Tegenwoordig sta ik ingeschreven bij enkele online onderzoekspanels. Elke keer dat ik een enquête invul verdien ik een beetje geld of wat spaarpunten, die eens in de zoveel tijd verzilverd kunnen worden. Ik blijf wel mijn eigen kritische zelfje hoor, dus kijk wel of ik het onderwerp van onderzoek de moeite waard vind. Voor stomme commerciële onderzoeken over hoe nutteloze producten beter aan de man (m/v) gebracht kunnen worden pas ik. De laatste twee enquêtes die ik invulde gingen over wat ik belangrijk vind in een betaalde baan, en over mijn eventuele milieubezwaren rond papieren wegwerpservetten. Nou, daar wil ik best mijn zegje over doen.

Sommige onderzoeksbureaus zoeken respondenten voor groepsgesprekken en individuele interviews. Door CG Selecties werd ik vandaag op kantoor uitgenodigd voor een onderzoek naar de OV chipkaart. Ik had me voorbereid op een langdradig vraaggesprek over mijn ervaringen met de kaart, maar trof een nagebouwde NS-automaat aan. In twee verschillende testversies van het doorklikscherm moest ik zogenaamd mijn saldo opladen, een bestelling ophalen en een treinkaartje naar Antwerpen kopen. Mijn oogbewegingen werden geregistreerd, een webcam filmde mijn kop en ik moest onderwijl hardop vertellen wat ik dacht en deed. Na het testen beantwoordde ik wat vragen over de gebruikersvriendelijkheid en de vormgeving van de twee interfaces. Een uur later wandelde ik de deur weer uit. De beloning? €40! Dat is lekker verdienen, toch?

Online vragenlijsten invullen tegen beloning, o.a.:
Stempunt.nu, proefpersonen.nl, ikziehetzo.nl, meedoenaanonderzoek.nl.

Deelname aan groepsgesprekken en individuele interviews tegen beloning, o.a.:
Motivaction.nl, cgselecties.nl.

3 opmerkingen:

  1. Dat is toch een heel aardig bedrag! En het lijkt me ook nog best leuk om aan mee te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cool! Lekker verdiend zeg!! Ik zasl ook eens kijken. Ben een hele tijd lid geweest van opinieland of zo iets, maar inderdaad het kan me echt niet boeien welke tv reclame het meest blijft hangen.
    maar dit soort dingetjes vind ik wel weer leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit klinkt inderdaad stukken leuker dan de zoveelste reclame enquête. Ik ga er zeker eens naar kijken, want ik vind het altijd best leuk.
    En er iets extra's mee verdienen is dan mooi meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties?
- Die lees ik graag!
Rare letters overtypen?
- Dit blog was geheel robotvriendelijk, tot ik dagelijks spam begon te ontvangen. Woordverificatie staat daarom weer aan,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...